Sual: İhlas ve riya ne
demektir?
CEVAP
İhlas, gerek beden ile, gerek mal ile yapılan farz veya nafile bütün
ibadetleri, Allah rızası için yapmaktır. Mal, mevki, saygı, şöhret kazanmak
için yapılan ibadette ihlas olmaz, riya olur. Böyle ibadete sevap verilmez.
Günah olur, azaba layık olur. Haram işleyenlerle, bid’at ehli ile,
kâfirlerle, arkadaşlık, komşuluk edenlerin ihlasları kalmaz.
İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
İbadet yaparken, Allahü teâlâ emrettiği ve beğendiği için yapmaya niyet
etmelidir. Bütün işlerin, iyiliklerin hep ihlas ile yapılması lazımdır.
Kiminde, ihlas, kendini zorlayarak hasıl olur ve kısa bir zaman devam eder.
Sonra kalbe nefsin arzuları gelir. (c.1,
m.59)
Muhlis olarak ibadet etmek övülmüştür. Hadis-i şerifte de buyuruldu ki:
(İhlas ile yapılan ibadet az da olsa insana kâfi gelir.) [Dare Kutni]
Devamsız olan ihlas ile yapılan ibadetler de, zamanla nefsi zayıflatır,
devamlı ihlas elde etmeye sebep olur. Süfyan-ı Sevri hazretleri, (Allah
rızası için, niyet etmeden yemeğe davet edene bir günah, niyet etmeden gidene
de, iki günah yazılır) buyuruyor.
Hadis-i şeriflerde buyuruluyor ki:
(Amellerinizi Allah için halis kılın. Çünkü Allahü teâlâ, ancak kendisi
için ihlasla yapılan ameli kabul eder. [Dare Kutni]
(İbadetlere riya karıştırmayın ki amelleriniz boşa gitmesin.)[Deylemi]
(İbadetine riya karıştırana ahirette denir ki: Git sevabını o kişiden
iste.) [İbni Mace]
(Allah rızası için cami yapana Cennette bir köşk verilir.)[Taberani]
(Kim Allah için gazabını yenerse, Allah da ondan azabını def eder.) [Taberani]
(Allah rızası için, ana babasına itaat ederek güne başlayana Cennetten iki
kapı açılır.) [İ. Asakir]
(Dünya ve ahiret hayırlarına kavuşmak için, Allah’ı ananlarla beraber ol, hep
Allah’ı an, Allah için sev, Allah için buğzet.) [Ebu Nuaym]
(İbadetleri ihlas ile yap! İhlas ile yapılan az amel, kıyamette sana
yetişir.) [Ebu Nuaym]
(Sabırlı ve ihlaslı olanlar, hesaba çekilmeden Cennete girer.)[Taberani]
(40 gün Allah için ihlasla ibadet yapanın, kalbinden diline hikmet
pınarları akar.) [Ebuşşeyh]
(İhlaslı olanlara müjdeler olsun. Onlar fitne karanlıkları içinde, parlayan
ışıklardır.) [E. Nuaym]
(İhlasla “La ilahe
illallah” diyen
Cennete girer.) [Bezzar]
(Allah rızasından başka maksat için ilim öğrenen veya ilmini dünya menfaatine
alet eden, Cehennemdeki yerine hazırlansın!)[Tirmizi]
Kur’an-ı kerimde salihler övülürken buyuruluyor ki:
(Onlar, kendi canları çekerken yemeği yoksula, yetime ve esire yedirirler. Biz bunları Allah rızası için
veriyoruz; sizden ne bir karşılık ne de bir teşekkür bekliyoruz derler.) [İnsan 8,9]
Sual: İbadet yaparken
dikkat edilecek hususlar nelerdir?
CEVAP
İbadette esas, kalbini tamamiyle Allahü teâlâya bağlamaktır. İbadet, bir
âdet olarak değil, Allahü teâlânın huzuruna çıkıp, Ona can ve gönülden
şükretmek ve Ona yalvarmak için yapılmaktadır. Riya [gösteriş] olarak yapılan
bir ibadeti Allahü teâlâ kabul etmez. Kur'an-ı kerimde mealen buyuruldu ki:
(Ey Resulüm, kıyameti inkâr eden, yetimi sertlik ve sitemle defedip
hakkını gasp eden, fakiri doyurmayan ve başkalarını da fakire iyiliğe teşvik
etmeyen o kimseyi gördün mü? Namazlarını gaflet ile kılanlara ve riya,
gösteriş yapanlara ve zekatı vermeyenlere şiddetli azap vardır.) [Maun]
İmam-ı Rabbani hazretleri
buyuruyor ki:
Bir ibadetin ilmini öğrenmeyenin, şartlarını bilmeyenin, yaptığı ibadet,
ihlas ile yapılmış olsa da, sahih olmaz. Hiç yapmamış gibi, Cehennemde yanar.
Şartlarını bilerek ve gözeterek yapanın, ibadeti sahih olur. Cehennem
azabından kurtulur. Fakat, ihlas ile yapmadı ise, bu ibadeti ve hiçbir
iyiliği kabul olmaz. Sevap kazanmaz. Allahü teâlâ, bu ibadetini ve hayrat ve
hasenatını beğenmeyeceğini bildiriyor. İlim ve ihlas ile yapılmayan ibadetin
faydası olmaz. İnsanı küfürden, günahtan, azaptan kurtarmaz. Ömür boyunca,
böyle ibadet yapıp da, küfür üzere vefat eden münafıklar çok görülmüştür.
İlim ile, ihlas ile yapılan ibadet, insanı, dünyada küfürden, günahtan
kurtarır ve aziz eder. Ahirette de Cehennem azabından kurtaracağını, Allahü
teâlâ, vaat etmektedir. (Maide 9)
Allahü teâlâ vaadinde sadıktır. Verdiği sözü elbette yapar.
İmam-ı Gazali hazretleri
buyuruyor ki:
Günahların büyüğü üç tanedir. Bunlar:
1- Cimrilik
2- Haset
3- Riya
Riya, namaz, oruç, sadaka ve yol, cami yaptırmak gibi hayırlı amelleri,
insanlar görsün de beğensinler diye yapmaktır. İşte böyle bir maksatla
yapılan işlerin hepsi riyaya dahildir. Riya, küçük şirktir. Tevbe etmedikçe
katiyen affolunmaz. İlmi ile amel etmemek, amelinde salah ve ihlas olmamak
din âlimlerine, ibadet edenlere, ezana, mübarek günlere kıymet vermemek de
şakavet alametidir.
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Allahü teâlânın birliğine iman edip, şirk koşmadan ve ihlasla namazını
kılıp, zekatını verenden Allah razı olur.) [İbni
Mace]
(İhlasla amel edin! Allahü teâlâ ancak ihlasla yapılan ameli kabul eder.) [Dare Kutni]
Sual: Zekatı gizli
vermek açıktan vermekten iyi midir, açıktan vermek riya olur mu?
CEVAP
Farz olan zekatı açıkça vermek riya olmaz, daha sevap olur. Zekatın böyle
alenen verilmesi, zekatını vermemiş olmak töhmetinden kurtarır, başkalarına
da örnek teşkil etmiş olur. İbni Abbas hazretleri, gizlice verilen nafile
sadakanın sevabı, alenen verilenden 70 kat fazladır buyurdu. Açıktan verilen
zekatın sevabı ise gizlice verilenlerine göre 25 kat fazladır. İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki: Bir kuruş
zekat vermek, milyonlarla sadaka vermekten, daha sevaptır. Zekat vermek,
Allahü teâlânın emrini yapmaktır. Sadaka ve hayratın çoğu ise, ün, saygı ve
nefsin şehvetlerini kazanmak için olur. Farzlar yapılırken araya riya,
gösteriş karışmaz. Nafile ibadetlerde ise, gösteriş çok olur. Bunun içindir
ki, zekatı, açıktan vermek lazımdır.(2/82)
Farzda riya olur mu?
Sual: Farzlarda da riya olur mu?
CEVAP
Riya, gösteriş demektir. Mal, mevki, saygı, şöhret kazanmak için ibadet
etmek, riya olur. Riya ile yapılan farzlar, sahih olur. İbadet borcu ödenmiş
olur ise de, sevabı olmaz. Şartlarına uygun olduğu için sahih olan bir namaz,
riya ile gösteriş için kılınırsa, sevab hâsıl olmaz, riya olur. Allahü
teâlânın rızası için namaza başlayıp, sonradan hâsıl olan riyanın zararı
olmaz. Allahü teâlânın rızasını hiç düşünmeden yapılan riya ise, çok kötüdür.
Riyaya mani olmak için, nafile ibadetleri gizli yapmalıdır. Mesela sadakayı
gizli vermeli, kuşluk namazı kıldığını söylememelidir; fakat ibadetlerini
başkalarına göstermek, onlara öğretmek ve teşvik etmek niyetiyle olursa, riya
olmaz ve çok sevab olur.
Farzlarda ise, riya olacak diye, ibadetleri gizlemek doğru değildir. Mesela
zekâtı, beş vakit namazı gizlememelidir. Cuma namazına gitmelidir. Ramazan
orucunu tutmakta da, riya olmaz.
İmam-ı Rabbani hazretleri
buyuruyor ki:
Nafile ibadetlerde gösteriş çok olur. Farzlar yapılırken, araya riya,
gösteriş karışmaz. Bunun içindir ki, zekâtı, aşikâre vermek gerekir. Bu
suretle insan, iftiradan kurtulur. (2/82)
Sual: Dindar bir
kardeşimize, Müslümanların kaynaşması niyetiyle namaz kılan bir insan
olduğumuzu belli etmeye çalışmak riya mıdır?
CEVAP
Dindarlara gösterilebilir. Riya olmaz. Önemli olan, fitneye sebep
olmamalıdır. Riya kalb işidir.
İbadete riya karıştırmak
Sual: İbadet ederken,
maddi faydaları düşünülürse, mesela Allah rızası için oruç tutan kimse, bu
arada rejim de yapmış olup, fazla kilolarımı azaltırım diyorsa, Allah rızası
için namaz kılarken, jimnastik de olur diyorsa, bu ibadetler kabul olur mu?
Ayrıca, genelde ikindi ve yatsının sünnetini kılmıyorum; ama başka kimseler
olunca, sünneti terk ediyor dememeleri için mecburen kılıyorum. Bu riya mı
oluyor, namazım kabul olmuyor mu?
CEVAP
İbadetlerine riya karıştıranın sevabı azalır. İbadet yaparak Allahü
teâlâdan dünya çıkarlarını istemek, mesela yağmur duasına çıkmak, istihare
yapmak gibi ibadetler riya olmaz. Ücretle imamlık ve Kur’an-ı kerim kursu
hocalığı yapmak, sıkıntıdan, hastalıktan ve fakirlikten kurtulmak için âyet-i
kerime okumak da böyledir. Bunlarda hem ibadet, hem de menfaat niyetleri
vardır. İbadet niyeti hiç bulunmazsa riya olur. İbadet niyeti çok olursa, sevab
hâsıl olur. İbadetlerini başkalarına öğretmek ve teşvik etmek niyetiyle
olursa yine riya olmaz, hatta sevab olur.
Allahü teâlânın rızası için namaza başlayıp, sonra namaz içinde hâsıl olan
riyanın zararı olmaz.
Sualde soruların hepsi, Allah rızası için yapılan ibadetlerdir. Hepsi de
sahih olur. Riya karıştırılırsa, riyanın çokluğu kadar sevabı azalır.
Riya ile namaz kılmak
Sual: Namaz kılmaya
Allah rızası için başlansa, yanına biri gelse, ayıplamasın diye, ona güzel
namaz kıldığını göstermek için tadili erkânla kılsa, böyle riya ile kılınan
namaz kabul olur mu? Namazı Allah rızası için kılıyor, ama gösteriş de
yapıyor. Bunun durumu nedir?
CEVAP
Allahü teâlânın rızası için namaza başlayıp, sonradan hâsıl olan riyanın
zararı olmaz. Riya ile başlanan farzlar sahih olur. İbadet borcu ödenmiş
olursa da, sevabı olmaz. (İslam
Ahlakı)
Görüldüğü gibi, Allah rızası için başlamakla, riya ile başlamak arasında çok
fark vardır. Allah rızası için başlayıp sonra riya gelse de yine sevabdan
mahrum kalmaz.
Tesbih çekmekte riya
Sual: Tesbih çekerken
başkalarının görmesi riya olur mu?
CEVAP
Riya, ibadeti gösteriş için yapmaktır. Mal, mevki, saygı, şöhret gibi bir
menfaat kazanmak maksadıyla yapılan ibadet de riya olur. Namaz, oruç, sadaka
ve yol, cami yaptırmak gibi hayırlı amelleri, görenler beğensin de beni
takdir etsin diye yapmak riyadır. Böyle ibadetlere sevab verilmez. Günah
olur, azaba layık olur. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(İbadetine riya karıştırana âhirette, “Git, sevabını o kişiden iste!” denir.) [İbni Mace]
Riyanın zıttı ihlâstır. İhlâs, gerek bedenle, gerek malla yapılan farz veya
nafile bütün ibadetleri, sadece Allah rızası için yapmaktır. Allah rızasından
başka niyetle yapılırsa riya olur.
Tesbih çekerken başkasının görmesi değil, kasten ona göstermek riya olur,
yani herkes görsün, beni takdir etsin diye çekiliyorsa riya olur. Alışkanlık
olduğu için veya kalbinde hiç gösteriş düşüncesi yoksa görülmesi riya olmaz.
Ancak herkesin gözü önünde çekmek fitneye veya suizanna sebep olabilir. Kalbde
riya olmadan, ev halkının yanında, Kuşluk, Teheccüd, Evvabin gibi nafile
namazları kılmak, Kur’an okumak, tesbih çekmek, günlük okunması gereken
duaları okumak, riya olmaz.
|